Novinky(čoskoro sputíme) · Fórum · Bazár(pripravujeme) · Facebook














TOPlist

Ako správne zabehnúť spaľovací motor ?

Najrozšírenejším spôsobom pohonu našich modelov.
RC Svet Team
Obrázok užívateľa
Príspevky: 70
Registrovaný: Uto 31. Aug 2010 19:48:09
Bydlisko: Bratislava

Ako správne zabehnúť spaľovací motor ?

Poslaťod mou » Uto 07. Sep 2010 22:57:26

Ako správne zabehnúť spaľovací motor ?

Správca
Obrázok užívateľa
Príspevky: 294
Registrovaný: Pia 03. Sep 2010 12:32:14
Bydlisko: Žarnovica

Re: Ako správne zabehnúť spaľovací motor ?

Poslaťod ZCPa3k » Pia 17. Sep 2010 16:07:53

Zábeh nového motora a jeho kontrola pred prvým použitím.

Táto téma je, ako som si všimol hodne diskutovaná na fórach hlavne začínajúcimi modelármi. Je to téma háklivá, pretože určite každý zo skúsených jazdcov má svoj vlastný "recept" ako na to. Určite sa bude mnoho názorov líšiť od môjho, isto to mnohí robia inak, ale predsa mi nedalo nenapísať aspoň jeden komplexnejší návod čo robiť, keď sa na mňa z krabice na stole pozerá celkom nový motor.


Nový motor skontrolujem, či je na ňom všetko v poriadku, zhodím hlavu a dám dolu zadné veko. Pozriem, či v motore nezostali po výrobe špony po obrábaní, otrepy alebo nečistota.V prípade potreby tieto odstránim. Stačí takáto jednoduchá kontrola. Hoci výrobcovia motorov a veľa ľudí čo jazdia tvrdí, že dnes sa to nemôže stať, že motory sú kontrolované, atď. z vlastnej skúsenosti môžem potvrdiť že to nie je celkom tak. Tento rok som pripravoval pre seba, pre syna a pre kamarátov 14 nových motorov, baví ma to, robím si poznámky a môžem povedať že v dvoch prípadoch by bolo zanedbanie tejto predbežnej kontroly viedlo k problémom. V oboch prípadoch sa jednalo o kovovú šponu zabudnutú pri montáži v novom motore.Možno sa bude zdať že je tá pozornosť prehnaná, ale motor si kupujem na to, aby som mal z neho radosť a aby mi dobre slúžil.

U motorov zmeriam priestor ktorý zostáva v hornej úvreti. Robí sa to nasledovne: Odmeriam presnou, najlepšie digitálnou šublérou výšku výstupku na hlave motora . Podložky sú pri meraní na hlave. Potom umiestním piest otáčaním kľuky do hornej úvrate. Tým istým meradlom zmeriam vzdialenosť od vrchu valca po piest. Rozdiel týchto dvoch hodnôt dáva veľkosť spaľovacieho priestoru. Normálne sa u motorov podľa toho aký používate objem nitra v palive táto hodnota pohybuje medzi 0,35 až 0,6 mm. Niekedy je toto meranie u nového nezabehnutého motora problematické, nejde umiestniť piest do hornej úvrate tak, aby nevytlačil vložku(valec) pretože výbrus je ešte tesný. Niektorí výrobcovia motorov dávajú už od výroby pod hlavu podložku naviac, iní nie. Nič nepokazíte, keď na zábeh pridáte pod hlavu podložku 0,1 mm.Motor bude mať nižšiu kompresiu a budú pôsobiť nižšie sily na kľukový mechanizmus, ktoré sú pri zábehu nového tesného motora aj tak značné. Sú dva spôsoby zábehu:

spôsob zábehu na zabiehacom stende s vrtuľou. Tento spôsob tu nebudem popisovať, nič proti nemu nemám ale sám mám malé skúsenosti pretože tento spôsob zábehu často nepoužívam. Keď nazbieram viac skúseností, napíšem o tom samostatný článok.

Zábeh priamo v podvozku za prevádzky. Tento spôsob bude pre mnohých zaujímavejší, pretože nie každý má zabiehací stend a pre tých čo raz za čas zabiehajú motor ani zrejme nemá táto investícia význam. Robím to tak, že nechám motor bežať na voľnobehu prvé dve nádrže v aute položenom na štartéri, aby si trecie plochy na seba zvykli.Na voľnobehu znamená že motor ide na malých otáčkach, spojka nie je zopnutá a kolesá sa netočia. Kontrolujem teplotu motora teplomerom, pokiaľ nemáte perfektný teplomer na to určený, je lepšie kontrolovať teplotu rukou ako lacným nepresným teplomerom ktorý stejne meria ako sa mu chce. Počas tejto činnosti nesmie byť motor v žiadnom prípade teplý. Ak je horúci, niečo nie je v poriadku.Hlavná ihla má byť hodne otvorená a z výfuku musí ísť hodne oleja, pretože v tejto fázi treba, aby bol motor bohatý.

Potom motor nechám nastavený bohatší a pomaly začínam s autom jazdiť po dráhe. Zatiaľ nenastavujem ani výrazné horné otáčky, ani prechod do otáčiek. Motor ešte nechávam vo všetkých fázach bohatší. Po každej nádrži motor pomaličky privieram ako na prechode tak aj na hlavnej ihle a dolaďujem voľnobeh. Toto nezanedbať, na motore so zlým voľnobehom nič poriadne nenaladíte.Takto postupne motor ladím a priviera m cca 5 až 6 nádrží. Samozrejme nepretržite sledujem teplotu motora. Pozor, ani studený motor nie je dobrý, jednak sa za studena dobre nezabieha a jednak je škoda zábeh predlžovať keď už motor môže chodiť. Pre majiteľov teplomerov teplota v mieste sviečky 90 až 110 stupňov pre tých bez teplomera položiť ruku dlaňou na hlavu a ak sa dá ruka na hlave cca pol sekundy podržať, je to akurát.. Tiež slina v priestore sviečky môže syčať, ale na vrchu hlavy nie.To je váš bioteplomer.

Cca po 6 nádržiach je motor prakticky zabehnutý. Podložku pod hlavou ešte nechávam na prvé preteky,potom ju dávam von.Motor ešte nezatvorím a nenastanvím celkom na maximálny výkon, to robím až vtedy, keď z hornej úvrate úplne zmizne pocit zubu, (pri pretáčaní cez hornú úvrať cír´tite ako keby dvojitý zub) vtedy je motor úplne zabehnutý a práve v najlepšej kondícií podať maximálny výkon. Doba zábehu môže byť rôzna, nakoľko motory sú predsa len vyrobené v rôznych výrobných toleranciách.

Prajem veľa pekných chvíľ s vašim novým motorom.

Užívateľ
Príspevky: 3
Registrovaný: Pia 28. Jan 2011 20:23:38

Re: Ako správne zabehnúť spaľovací motor ?

Poslaťod 96marko96 » Pon 14. Feb 2011 23:16:37

tak toto som hladal takuto pomoc a este by som chcel vediet akosa to staruje kedmam k motru startovaciu sadu a nahodov dajaky lacny motor sa nenajde? ;)

Moderátor
Obrázok užívateľa
Príspevky: 133
Registrovaný: Pon 12. Sep 2011 12:04:11
Bydlisko: Rožňava

Re: Ako správne zabehnúť spaľovací motor ?

Poslaťod S&M » Str 09. Nov 2011 15:43:33

Skús kuknúť na bazári odporúčam dáke České bazári kde sú dobré ceny napr. http://inzerce.maxibazar.cz/ alebo na dákych internetových stránkach.

Poradca
Príspevky: 2
Registrovaný: Sob 11. Feb 2012 20:26:34

Re: Ako správne zabehnúť spaľovací motor ?

Poslaťod MaNsTr » Sob 11. Feb 2012 20:59:11

96marko96 píše:tak toto som hladal takuto pomoc a este by som chcel vediet akosa to staruje kedmam k motru startovaciu sadu a nahodov dajaky lacny motor sa nenajde? ;)

a aky motor by si konkretne potreboval? aku kubaturu? do auta alebo do lietadla?

Užívateľ
Príspevky: 1
Registrovaný: Štv 17. Apr 2014 20:10:13

Re: Ako správne zabehnúť spaľovací motor ?

Poslaťod tibor1 » Štv 17. Apr 2014 20:16:30

ahoj, prosím o radu mam rc monster truck thunder tiger s 28, ked nastartujem motor s zhavicom ide vsetko ok ale ho zoberiem dole tak motor zhasne. neviete co to moze byt ?

Späť na Spaľovacie motory , Palivá, oleje a mazivá

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť