Novinky(čoskoro sputíme) · Fórum · Bazár(pripravujeme) · Facebook














TOPlist

Kompletné základy RC od A do Z

Rôzne návody týkajúce sa RC modelov...
Užívateľ
Obrázok užívateľa
Príspevky: 16
Registrovaný: Pon 23. Jan 2012 16:26:23

Kompletné základy RC od A do Z

Poslaťod Banik23 » Ned 10. Mar 2013 23:19:38

Nikdy z Vás nemôže byť dobrý vodič modelu, pokiaľ vyrazíte na dráhu bez predchádzajúceho nacvičenia jazdy. Minimálnym tréningom je jazda na rovnej ploche medzi prázdnymi plechovkami.

1. OVÁLNA JAZDNÁ DRÁHA 1 (obr. 1) Je najjednoduchšia. Vytvorte ju z dvoch plechoviek. Na prvý pohľad je dráha veľmi jednoduchá, pre krížové obchádzanie plechovky a udržanie malých polomerov zákrut je však potrebné veľkú zručnosť. Skúste si túto dráhu prejsť obidvoma smermi. Môžete na nej skúsiť aj osmičku. Miesto pre Obr.č.1

2. OVÁLNA JAZDNÁ DRÁHA 2 Postavte si dve alebo tri plechovky a naveďte model okolo nich rôznymi oblúkmi. Pre prvý tréning umiestnite plechovky do väčšej vzdialenosti od seba, na záver do vzdialenosti asi 1m. Jazdite rôznymi smermi.

3. CESTNÉ JAZDENIE DRÁHY Po nácviku oválu 1 a 2 už ovládate základy techniky jazdy. Teraz by ste mali nacvičovať na komplikovanejších tratiach. Zo začiatku rozmiestnite plechovky do tvaru T alebo L (obr. 2), nakoniec nacvičujte jazdu na náročnej dráhe podľa obrázku 3. Miesto pre Obr.č.2 Miesto pre Obr.č.3

4. JE MOŽNÉ MODEL AUTA RIADIŤ OPROTI SEBE ? Ak ste začiatočníci v ovládaní modelu, môžete mať niekedy pocit, že model auta blížiaci sa ku vám, je riadený opačne. Problém vyriešite ak si predstavíte, že sedíte za volantom vo vnútri auta. Postupným cvičením tento problém odstránite.

5. NA ČO DBÁME PRI RIADENÍ MODELU Pri ovládaní modelu je veľmi dôležité vedieť, čo musíme sledovať. Postavíme sa tak, aby sme v zornom poli mali celú dráhu. Pohľad sústredíme na prednú časť modelu. Model sa pohybuje rýchlosťou asi 8,3 m/s, to je 30 km/h. Pokiaľ sa pohľad sústredí len na vozidlo, uniknú vám prekážky, ktoré sú pred vozidlom v smere jazdy. Z tohoto dôvodu je nutné pohľad sústreďovať pred model v smere jazdy.

6. NÁCVIK JAZDY NA DRÁHE Jazdiť s modelom na voľnom priestore je jedna vec, ale jazdiť na vymedzenej závodnej dráhe je niečo úplne iné. I keď nebudete jazdiť preteky, ale len cvičiť, tak jazda na uzavretej dráhe podstatne vylepší vašu jazdnú techniku. Potom môžete na pretekárskej dráhe študovať techniku, akú používajú ostatní jazdci.

7. TECHNIKA JAZDY V ZÁKRUTE Viesť model po priamke nie je náročné. Rýchlosť modelu je v tom prípade obmedzená len jeho výkonom. V zákrutách je však rýchlosť určená spôsobom jazdy, to je nájazdom do zákruty a výjazdom z nej. Podľa spôsobu jazdy môžu aj dva rovnako výkonné modely prejsť zákrutu odlišnou rýchlosťou. Po zoznámení s modelom doporučujeme nacvičovať čisté, rýchle a rovnomerné prejazdy zákrut. Zlatým pravidlom pri prejazdoch zákrut je “pomalý nájazd a rýchly výjazd”. V ďalšom odstavci “Von, dnu, von” sa zoznámite s tým, ako je najlepšie riadiť auto. Podľa toho by ste mali spôsob jazdy “pomalý nájazd a rýchly výjazd” korigovať pravidlom “von, dnu, von”.

8. ČO ZNAMENÁ POMALÝ NÁJAZD A RÝCHLY VÝJAZD Táto technika jazdy je v podstate pomalší vjazd do zákrut a za vrcholom zákruty zvýšenie rýchlosti (obr. 4). Ak do zátačky vojdete so zvýšenou rýchlosťou, narušíte stabilitu modelu.

9. ČO ZNAMENÁ ´´VON, DNU, VON´´ Ako je znázornené na obrázku 5, je to spôsob, pri ktorom do zákruty vchádzate vonkajším oblúkom ku kraju a potom zatáčate. Model dosiahne vrchol zákruty na opačnom okraji dráhy a nasleduje prejazd zákrutou zase až k vonkajšiemu okraju. Týmto spôsobom vlastne zväčšujeme polomer zatáčania a využívame celú šírku dráhy, čo nám umožňuje ísť väčšou rýchlosťou. Je to najrýchlejší spôsob prejazdu zákruty.

10. OTOČNÝ BOD ZA VRCHOLOM ZÁKRUTY Bolo by vlastne výhodné, keby otočný bod bol umiestnený za zákrutou (obr. 6). Potom by ste mohli poslednú časť zákruty prejsť veľmi rýchlo.

11. ZRÝCHLENIE V DRUHEJ POLOVICI ZÁKRUTY Pri obidvoch uvedených technikách “pomalý nájazd a rýchly výjazd” i “von, dnu, von” je dôležité zrýchlenie modelu v druhej polovici zákruty. To znamená, že je určená pre tie modely, ktoré môžu prudko zrýchliť.

12. V ŠIKANE JE NAJDOLEŽITEJŠIA POSLEDNÁ ZÁKRUTA Pri niekoľkých zákrutách naväzujúcich za sebou je posledná zákruta najdôležitejšia. Model riadime tak, aby najľahšie prešiel práve túto zákrutu. Ak sa vám to podarí, vyjdete z poslednej zákruty s veľkým zrýchlením (obr. 7).

13. ZLOŽITÉ ZÁKRUTY POVAŽUJEME ZA ZÁKRUTU JEDNU Zložité zákruty považujeme za jeden celok. Pri prejazde zložitých zákrut s rôznym polomerom prechádzame tieto zákruty ako jedinú zákrutu s najmenším polomerom. I zložité zákruty s rovnými časťami považujeme za jedinú zákrutu (obr. 8).

14. MIERNE ZÁKRUTY PRECHÁDZAJTE PO VNÚTORNEJ STRANE Aj pre mierne zákruty platia pravidlá “pomalý nájazd a rýchly výjazd” a “von, dnu, von”, ale ak je zákruta skutočne mierna, tak je možné ju prejsť bez zmenšenia rýchlosti a v takom prípade je výhodné prejsť zákrutu po vnútornej strane (obr. 9).

15. DBAJTE NA CELKOVÝ PREJAZD DRÁHY Aj keď existuje celá rada tipov ako prechádzať určité zákruty, je vždy pretekárska dráha zložená z rovných úsekov a zákrut. Preto je dôležité mať prehľad o celej dráhe a je potrebné si stanoviť stopu pre celý okruh tak, aby sa postupne priblížila ideálnej stope, ktorá bude najrýchlejšia. Skracovanie doby prejazdu na dráhe je jedným z najväčších zážitkov pri riadení RC modelu.

16. PRE VÝKONNEJŠÍ MODEL MUSÍ BYŤ ZMENENÁ AJ STOPA PRE PRECHÁDZANIE DRÁHY Ak váš model získa vyššie zrýchlenie napríkled tím, že do neho namontujete rýchlejší motor, potom je nutné pri vjazde do zákruty prudšie brzdiť. Nie len rýchlosť, ale aj zručnosť, použité pneumatiky a pod. určujú stopu, poktorej musíte model viesť do zákruty.

17. POKROČILÉ TECHNIKY PRECHÁDZANIA ZÁKRUT Nie len riadením, ale aj kombináciou z reguláciou rýchlosti je možné meniť techniku prechádzania zákrut. Cvičte a vybrusujte túto techniku, aby prejazdy zákrut boly rýchle a plynulé.

18. PRECHÁDZANIE ZÁKRUT VYBOČOVANÍM NA 4 KOLESÁCH Táto technika prejazdu zákrut sa používa pri brzdení pri vjazde do zákruty. Ak zadné kolesá dostanú šmyk smerom von zo zákruty a predná časť modelu smeruje do zákruty, tak zrovnajte riadenie a pridajte plyn. Model prejde zákrutu čiastočne šmykom, ale po 4 kolesách. Táto technika prejazdu je vhodná pre modely so zadným náhonom alebo náhonom všetkých 4 kolies (obr. 10).

19. NÁJAZDY Táto technika je vhodná iba pre vozy s predným náhonom. Do zákruty vojdite rovno, uberte plyn a prudko zatočte do zákruty. Keď auto prudko zmení smer vyrovnajte smer kolies a pridajte plyn (obr. 11).

20. RIADENIE DO PROTIŠMIKU Tento pojem znamená otočiť kolesá na opačnú stranu, než je zákruta. Pri rýchlom nájazde do zákruty sa dostáva model do šmyku a začína sa otáčať. Aby ste zabránili šmyku, otočte kolesá do opačného smeru. Túto techniku použijete k zabráneniu šmyku, nie však pre rýchly prejazd zákrutou. (obr. 12).

21. ZMENA ŤAŽISKA PODĽA VÝKONNOSTI MODELU Pokiaľ ide model konštantnou (stálou) rýchlosťou, je rozloženie hmotnosti na predné a zadné kolesá v rovnakom pomere. Pri brzdení sa prenáša vplyvom zotrvačných síl, sila na prednú os, na čo ostrejšie reaguje riadenie. Naopak pri zrýchlení, kedy sa zvetšuje zaťaženie zadnej osy, sa zaťaženie na riadení zmenšuje. Preto je treba zvládnuť techniku nájazdu a vybočovania na 4 kolesách pre rýchle prejazdy zákrut (obr. 13).

22. JAZDITE TAK, AKO BY STE SA SAMI ZÚČASTNILI PRETEKU Pri pretekoch ide veľa áut v rovnakej dráhe. Pre nácvik preteku je najlepšie jazdiť spoločne skamarátmi ako skupina. Je potrebné rozlišovať jazdu pre zábavu ako jediný účastník na dráhe a účasť v preteku. Zistíte, že pri pretekoch sa vám dráha bude zdať menšia, zákruty ďaleko zložitejšie a najväčší problém bude dodržanie ideálnej stopy. Skúsenosti sú veľmi často rozhodujúce pre rozhodnutie či sa zúčastniť preteku.

23. ŠTART Výsledok preteku závisí tiež často na štarte preteku. Všeobecne platí, že dobrý štart je predpokladom víťazstva. Na trase od štartu k prvej zákrute sa stane najviac nehôd, pretože pretekári vchádzajú do prvej zákruty veľmi tesne. Tiež je dôležité podľa výkonu modelu a rozloženia dráhy, ako budete štartovať a akú stratégiu preteku zvolíte.

24. OBSAĎTE A SNAŽTE SA DRŽAŤ IDEÁLNU STOPU V ZÁKRUTÁCH Ak budete súperiť o predbehnutie v zákrute, snažte sa udržať vnútornú stopu. Tú je potrebné udržiavať po celý pretek. Je veľmi ťažké predbiehať vzákrute súpera idúceho po vnútornej strane, lebo v zákrute sú všetky modely rovnako rýchle. Iba v prípade, že máte výrazne rýchlejší model, môžete sa pokúsiť predbiehať po vonkajšej strane. Náhle vojdenie do vnútornej strany môže tiež viesť k vymršteniu vášho modelu zo zákruty, čím dôjde k časovej strate a strate možnosti predbehnúť súperov. Ak sa váš súper dostane na vnútorný okraj dráhy, veľmi ľahko vás predbehne. Aby ste tomu zabránili, musíte sa držať vnútornej strany a nútiť súpera k väčšiemu zrýchleniu na vonkajšej strane. Obsadenie a udržanie ideálnej stopy zákrut je alfou a omegou úspechu a možnosti udržať vedenie či dobrú pozíciu v preteku. Kolízie áut v zákrutách sú najdramatickejšie momenty v pretekoch.Veľmi drzý a nezodpovedný štýl jazdy spôsobujúci ťažké poškodenia modelov súperov, by sa nemal stať prostriedkom pre dosiahnutie úspechu (obr. 14).

25. AKO MOŽETE PREDBEHNÚŤ SÚPERA Súpera sa môžete pokúsiť predbehnúť na rôznych miestach dráhy. Najobtiažnejšie je predbiehanie na rovnom úseku dráhy. Je nebezpečné predbiehať v okamžiku, keď ste tesne za vozidlom súpera. Ak máte úmysel predbiehať, je potrebné vybočiť skôr, akonáhle je voľný priestor vedľa predbiehaného modelu a to ako vpravo tak aj vľavo (obr. 15). Ak máte možnosť predbehnúť zľava aj zprava, tak rozhodujúca je ďalšia zákruta; mali by ste predbiehať na tej strane, aby ste sa po predbehnutí dostali na vnútornú zákrutu. Predbiehanie v zákrute je ešte nebezpečnejšie ako na rovnom úseku dráhy. Ak pretekár modelu nezvládne v zákrute riadenie a dôjde ku šmyku, môže vás strhnúť z dráhy. Pre zjednodušenie predbiehania je lepšie držať sa vnútornej strany zákruty a okamžite po výjazde zo zákruty rýchlo pridať plyn. Naopak je veľmi obtiažne predbiehať po vonkajšej strane zákruty a to aj v tom prípade, že vaše vozidlo je podstatne rýchlejšie.

26. PRI NESTABILITE MODELU V prípade nárazu do iného modelu alebo ak sa dostane model mimo vašej kontroly, mali by ste zmenšiť rýchlosť a regulátor rýchlosti nastaviť na nulu. Pri pokuse vyrovnať kolíziu ďalšou jazdou môže nastať stav, kedy váš model bude nekontroľovateľný. Zvyšovať rýchlosť by ste mali po ustálení modelu (po spomalení).

27. TAK A IDETE NA PRETEKÁRSKU DRÁHU Naprv si zistite, ktorá pretekárska dráha je vám najbližšie. Overte si, či ide o dráhu cestnú alebo terénnu, či je pre elektropohon alebo pre pohon spaľovacím motorom a kedy je na dráhe malá prevádzka. -Dodržujte pravidlá dráhy a pokyny zodpovedných činiteľov! -Pred zapnutím svojho vysielača si overte, či nemáte rovnaký kryštál ako modely, ktoré sú už na dráhe! -Svoj vysielač zapnite iba v okamžiku, kedy budete jazdiť so svojim RC modelom! -Nejazdite príliš dlho na dráhe, určite bude chcieť aj niekto iný jazdiť na dráhe a používať váš kmitočet. Pri výmene batérií alebo pri doplňovaní paliva je vhodná príležitosť uvoľniť dráhu ďalšiemu záujemcovi!

28. SME ÚČASTNÍCI PRETEKU V súčasnej dobe je množstvo pretekov pre RC autá. Akonáhle získate skúsenosti s ovládaním modelu, mali by ste sa prihlásiť na súťaž. Ak získate v nej nejaké umiestnenie, stúpne vaše sebavedomie, získate ďalšie skúsenosti a tým sa v ďalších pretekoch vaše umiestnenie zase zlepší. Zároveň zistíte, ako jazdia skúsenejší kolegovia, ako majú na preteky pripravené a vybavené svoje modely atď. Tým sa zväčší vaša radosť z riadenia modelu a prehĺbite svoje znalosti o RC modeloch.

29. DRUHY PRETEKOV Preteky RC modelov sa delia zhruba na dve skupiny: rýchlostné a vytrvalostné. Väčšina pretekov sa jazdí systémom vylučovacích jázd s finálovým závodom pre určenie víťazov.

Rýchlostné preteky sa jazdia na kratších tratiach a na kratší čas. Víťaz je určený výsledným časom po prejdení určeného počtu kôl alebo podľa toho, koľko prejde okruhov vo vopred stanovenom časovom úseku.
Vytrvalostný pretek sa jazdí na dlhší čas, obvykle od 30 min. až po niekoľko hodín. Dobíjanie bateriek a dopĺňanie paliva je v priebehu týchto pretekov nevyhnutné.

30. PONUKA ÚČASTI NA PRETEKOCH V odborných obchodoch a časopisoch sú zverejňované termíny pretekov RC modelov. Na súťaž je nutné prihlásiť sa vopred. V prihláške je nutné uviesť, v akej triede chceme pretekať, ďalej samozrejme meno, vek a názov klubovej príslušnosti- pokiaľ máte. 31. PROPOZÍCIE A PRAVIDLÁ PRETEKU presne stanovia, ako bude pretek prebiehať, ako bude určený víťaz, ako budú pretekať skupiny modelov, aké sa budú používať baterky a kmitočty. V niektorých prípadoch sú vydávané podrobné inštrukcie pre štandardné vybavenie modelu. Podľa týchto inštrukcií je potrebné prekontrolovať vybavenie, prípadne model upraviť. Na pretekoch sa kontroluje, či model spĺňa predpísané náležitosti. Modely nespĺňajúce podmienky sú diskvalifikované. Preto je potrebné oboznámiť sa s propozíciami a model dokonale prispôsobiť vopred.

32. PRÍPRAVA NA PRETEK Auto si pripravíme v dostatočnom časovom predstihu pred pretekom. Najdôležitejšia je príprava RC súpravy, lebo pri preteku ju okrem vlastnej jazdy nesmiete zapínať. Pri pretekoch je zvykom, že ak nie ste na pretekárskej dráhe, vysielač je uložený u usporiadateľa. Nemáte teda žiadnu možnosť nastaviť a naladiť si vysielač. Pred pretekom je potrebné: pritiahnuť matky a skrutky; preskúšať vôľu náhonu; nastaviť tlmiče; nabiť NiCd batérie; nastaviť vnútornú stopu; presvedčiť sa či nie sú mäkké závesy kolies; nastaviť servo riadenie tak, aby auto išlo po priamke; dobre upevnť závlačky.

33. POMOCKY, KTORÉ BUDETE POTREBOVAŤ NA PRETEKU Pomôcky ako sú náradie, lepidlá a oleje, sú dôležité, lebo vždy sa vyskytne príležitosť, kedy ich budete potrebovať v priebehu preteku. Nezabudnite si so sebou tiež vziať na preteky drobné predmety, ktoré sa často strácajú: skrutky, matice, podložky atď. Podľa dÍžky preteku si zoberte aj náhradné akumulátory do vysielača.

34. 34.REGISTRÁCIA A PRIHLÁSENIE MODELU NA PRETEK V deň registrácie (prezentácie) je potrebné dostaviť sa na miesto včas. Ak náhodou prídete neskoro, môže sa stať, že už do súťaže nebudete zaradený. Prezentácia a prebierka sa často robia na jeden raz. Na registračnom mieste dostávate väčšinou i štartovné číslo. Ak nesplní váš model podmienky, môžete ešte byť do súťaže zaradený, ak sa vám ho podarí upraviť. Na niektorých pretekoch sa však robí kontrola aj po ukončení preteku – týka sa to hlavne batérií a prípadných zmien na modele.

35. INFORMÁCIE PRE PRETEKÁROV Pred pretekom sú účastníci informovaní o miestnych pomeroch na preteku – ako postupovať pri poruchách na dráhe, ako sa chovať v kritických momentoch atď. Tieto pravidlá pozorne sledujte, lebo v priebehu preteku sú za ich nedodržanie udeľované tresty. Na začiatku sa tiež dozviete, ako postupovať pri podávaní protestov.

36. ZARADENIE PRETEKÁROV DO SKUPÍN Modely vybavené RC súpravou s rovnakým kmitočtom nemôžu pretekať súčasne. Preto musia byť vytvorené skupiny pretekárov s rozdielnymi kmitočtami. Pred zahájením každej jazdy sú vyhlásení účastníci skupiny, ktorí práve budú jazdiť. Je potrebné sledovať tieto hlásenia, aby sme sa stihli pripraviť v čase, kedy dochádza skupina pretekárov pred nami.

37. VYSIELAČ ZAPÍNATE LEN PRI VLASTNEJ JAZDE Ak použijete svoj vysielač v dobe, kedy sú na dráhe účastníci s rovnakým kmitočtom, môžu nastať problémy a havárie na dráhe. Preto pri preteku nezapínajte nikdy vysielač, ak nie je váš model na dráhe. Zapnutie vášho vysielača inokedy narušuje priebeh preteku a ohrozuje jeho regulérnosť. 38. STE NA RADE PRE JAZDU Vaše meno a číslo je vyvolané organizátorom, aby ste vedeli, kedy prichádza na radu vaša jazda. Väčšinou sa pretek jazdí na tri alebo štyri vylučovacie kolá pred finálovými jazdami. Často je pred jazdou každej skupiny povolené zahrievacie kolo. 39. ÚVODNÝ PRETEK Doporučuje sa jazdiť v úvodnom preteku rovnomerne. Pri splnení tejto podmienky môžete v ďalšom preteku očakávať zlepšenie výsledku. Pri jazdení zachovávajte chladnú hlavu. Majte na pamäti, že havárie zdržujú a môžu vás dokonca i vyradiť.

40. FINÁLOVÝ PRETEK Z vylučovacích kôl sa môžete kvalifikovať do finálových jázd. Vo finále sa musíte snažiť vydať to najlepšie zo seba. Predpokladá sa, že vo finálových jazdách sú tí najskúsenejší a pre každého pretekára je cťou sa ich zúčastniť. Aj keď nevyhráte, diváci ocenia kvalitu a spôsob vášho riadenia modelu. Získané skúsenosti vám pomôžu zlepšiť techniku, prípadne i vybavenie modelu.

41. PO PRETEKOCH Po každej jazde okamžite vypnete prijímač aj vysielač a ak je organizátorom vyžadované, odovzdáte im vysielač do úschovy. Model vezmete z trate, aby ste neprekážali ostatným pretekárom.

42. VYHLÁSENIE VÝSLEDKOV Hneď po ukončení rozjázd a finálových jázd, sú okamžite vyhlásené výsledky a víťazi preteku. Víťazom je slušné zatlieskať. ZMENA KMITOČTOV V niektorých prípadoch (vo finálových jazdách) môže organizátor preteku požadovať zmenu kmitočtov vašej RC súpravy. Preto je nutné mať so sebou vymeniteľné kryštály. Tým uľahčíte prácu s organizovaním preteku.

43. SPRÁVANIE SA PRETEKÁROV POČAS PRETEKU V každom preteku hrá veľkú úlohu športový duch. Je žiadúce, aby sa v priebehu preteku všetci pretekári chovali FAIR PLAY. -ak máte rýchly model, mali by ste sa snažiť o vedúce postavenie v preteku, -ak zaviníte kolíziu s iným modelom, mali by ste sa ospravedlniť. Nevynucujte si ospravedlnenie, ak ste obeťou kolízie. Behom preteku nediskutujte o tom, kto čo zavinil; -po skončení preteku by pretekárska dráha mala ostať v pôvodnom stave. Ak na nej zostali nejaké zvyšky z vášho modelu, je vašou povinnosťou ich odstrániť.

44. VYTRVALOSTNÝ PRETEK Pre víťazstvo v takomto preteku je nutné popri dobrých jazdcoch, kvalitnej spolupráci tímu v boxoch, kde sa doplňuje palivo a vymieňajú akumulátory i poškodené diely v čo najkratšom čase. Vytrvalostné preteky RC modelov áut vyžadujú tímovú spoluprácu. Tím je potrebné systematicky riadiť po celý pretek. Účasť v takomto preteku bude pre vás športovým zážitkom s novými rozmermi.

45. VOZIDLO PRE VYTRVALOSTNÝ PRETEK Nie je možné s istotou povedať, že najrýchlejšie vozidlo je pre takýto pretek najvhodnejšie. Ak použijete pre pretek rýchle vozidlo s tým, že by malo ísť trvale na hranici svojich technických možností, pravdepodobne nevydrží celý pretek. Výhodnejšie je vozidlo s jednoduchou a rýchlo praviteľnou konštrukciou podvozku.

46. SILNÝ MOTOR NEMUSÍ BYŤ VŽDY VÝHODOU Silný motor je výhodný pre preteky na krátkych tratiach, pretože tu nemusíte vymieňať batérie. To však neplatí pre preteky na dlhých tratiach. Malé motory, ktoré spotrebúvajú menej prúdu, sú výhodnejšie, pretože nie je potrebné v boxe často vymieňať batérie a tým je menej “stop” času. Ďalšia okolnosť, ktorú musíte brať do úvahy, je nasledujúca: Pri veľkom prietoku prúdu cez regulátor rýchlosti môže nastať problém pri kolízii. Riadenie modelu so silným motorom na dlhých tratiach tiež viac unavuje vodiča a častejšie sa dostavujú chyby v riadení. Všetky tieto vplyvy musíte brať do úvahy pri nákupe modelu a príslušných prídavných motorov a ďalšieho príslušenstva pre vytrvalostné preteky.

47. ÚSPECH PRI VYTRVALOSTNÝCH PRETEKOCH ZÁVISÍ NA TÍMOVEJ PRÁCI Vaše auto môže byť rýchle ako chce, ale ak stratíte veľa času v boxe, nemôžete pretek vyhrať. Vytrvalostný pretek s rýchlym vozom sú veľmi únavné a preto doporučujeme, aby v tíme boli dvaja a viac vodičov. Tiež výmenu batérií, zlomených dielov podvozku a ostatné drobné opravy je nutné dôkladne nacvičiť.

48. ZOSTAVENIE PRETEKÁRSKEHO TÍMU Základná zostava pre preteky RC modelov sú vodiči, jeden mechanik, jeden časomerač a jeden tímmanažér.

49. VODIČ Vodič musí viesť auto podľa pokynu manažéra. Vodič má dobrý pocit a podáva vysoký výkon ak v priebehu preteku nemá vedľajšie problémy. Tímový vedúci by mal mať prehľad o práci mechanika, mal by byť podporovaný časomeračom a z nácviku tímu by mali všetci účastníci preteku poznať svoje povinnosti. Vedúci tímu priebežne informuje vodiča o stave dráhy, časových odstupoch pretekárov a o ostatných aktuálnych skutočnostiach.

50. MECHANIK Mechanik pripravuje batérie (palivo), náhradné diely a náradie pre plánované i náhle pobyty modelov v boxe. Mechanik tiež udržuje miesto v boxe čisté a urovnané, dbá na rozdelenie prázdnych a nabitých akumulátorov, sleduje čas od výmeny posledného akumulátoru. Ďalej musí sledovať, za akých okolností a pri akých problémoch došlo k zastaveniu modelu na dráhe.

51. ČASOMERAČ Úlohy časomerača sú veľmi dôležité. Časové údaje sa zapisujú pre potreby vedúceho tímu, aby mohol voliť stratégiu a taktiku preteku. Časomerač by mal mať stále priebežné informácie o počte najazdených kôl, o čase na jedno kolo a sledovať celkový čas od začiatku preteku. Podľa možnosti by mal mať zistený priemerný čas na jedno kolo a časy pobytu vozu v boxe. Ďalej by mal evidovať, ktoré opravy boli na modely uskutočnené a evidovať poradie pretekárov.

52. TÍMMANAŽÉR Manažér tímu sleduje vývoj preteku a situáciu v ostatných tímoch, dáva rady a informácie pre vývoj preteku, informuje o nutných pobytoch v boxe atď. Ak v druhej polovici preteku nie je takmer žiadny náskok pred vozmi súperových tímov, určí stratégiu pre druhú polovicu preteku. Tímmanažér je osoba zodpovedná za úspech či porážku vo vytrvalostnom preteku.

53. OPAKOVANÉ OPRAVY V BOXE Počet opráv v boxe musí byť zmenšený na minimum. Cieľom tímu musí byť: návšteva v boxe len pre výmenu batérií! Nesmiete zabudnúť, že pri návšteve v boxe je potrebné mazať ložiská a čapy. Zároveň je povinnosťou mechanika prekontrolovať maximum skrutiek a ostatných pohyblivých častí modelu.

54. ZASTÁVKY V BOXE Akonáhle pretekár zistí, že má s modelom na dráhe problémy, mal by v ďalšom kole zastaviť v boxe. Ak pokračuje i napriek problému v jazde, môže nastať porucha, ktorá sa už behom preteku nemusí dať opraviť. Po väčšej kolízii alebo šmiku je potrebné vozidlo na trati dôkladne pozorovať a ak sa objaví problém, je potrebné okamžite zastaviť v boxe. Ku koncu preteku býva veľmi ťažké zistiť , v akom stave je váš model. Môžete to iba odhadnúť porovnaním s jazdou súperov. Pri menších problémoch v tejto fáze preteku sa budete snažiť dôjsť bez zastávky v boxe. Toto rozhodnutie je v kompetencii manažéra a musí byť rešpektované.

55. NÁRADIE A NÁHRADNÉ DIELY V BOXE V boxe máte iba najdôležitejšie náradie. Mali by ste sa presvedčiť, či máte skutočne po ruke všetko nutné pre opravy a úpravy modelov na dráhe. Napríklad je výhodnejšie mať pripravené jedny kombinované kliešte ako väčší počet jednoúčelových. Veľmi užitočná je aj pinzeta, kyanoakrylátové lepidlo, nylónové a pogumované lepiace pásky a tiež mäkký drôt pre nutné opravy. Ďalej si pripravte dostatok náhradných dielov. Časti a podskupiny, ktoré sa vymieňajú ako celok, máte v boxe pripravené a zmontované.

56. VÝMENA PNEUMATÍK Mäkké pneumatiky sa obvykle v pretekoch do dvoch hodín nevymieňajú. Môže sa však stať, že pneumatiky z penovej gumy sa po náraze poškodia a potom je výmena nutná. Pneumatiky s polovičným plnením sa vymieňajú dvakrát až trikrát v priebehu preteku na dve hodiny. Pre rýchlu výmenu si pripravíme pneumatiky s diskami. Mäkké pneumatiky upevníme obojstrannou lepiacou páskou a pneumatiky s polovičným plnením ľahko prilepíme na disk kyanoakrylátovým lepidlom.

57. VÝMENA BATÉRIÍ (DOPLŇOVANIE PALIVA) Je výhodné mať zistené, ako dlho vydrží jedna batéria, prípadne jedna nádrž paliva. Z tohto údaju môžete zistiť, koľko budete pre pretek potrebovať batérií a koľkokrát budete doplňovať palivo. Tieto údaje o časoch do výmeny musíte vypočítať s určitou rezervou, pretože pri zrýchľovaní a rôznych manévroch kolíše spotreba akumulátorov aj paliva.

58. NAPATIE NiCd AKUMULÁTOROV PRI VYBITÍ PRUDKO KLESÁ Napätie suchej batérie pri vybíjaní rovnomerne klesá od samého začiatku. Naopak napätie NiCd akumulátorov je pri vybíjaní stále rovnaké a prudko klesá až pri vybití batérie. Z tohto dôvodu auto s akumulátormi ide po celý čas rovnomernou rýchlosťou a až potom sa auto odrazu zastaví. Preto sa doporučuje vymieňať akumulátory s určitou rezervou, aby sa úplne nevybili.

59. UKAZOVATEĽ STAVU PALIVA Ukazovateľ stavu paliva, napríklad Tamiya, je určený pre RC modely so spaľovacím motorom. Zaisťuje informáciu o množstve paliva. Pri poklese hladiny paliva sa rozsvieti dióda. To je signál, že je nutné natankovať.

60. ŽIVOTNOSŤ BATÉRIÍ NÁŠHO VYSIELAČA A PRIJÍMAČA Obvykle nie je potrebné vymieňať batérie vysielača a prijímača ak dĺžka preteku nie je dlhšia ako jedna hodina a v okamžiku štartu sme mali naplno nabité batérie. Je však potrebné brať do úvahy, že batérie prijímača sú zaťažené tým viac, čím častejšie používame servo. Modely so spaľovacím motorom potrebujú častejšiu výmenu batérií prijímača, ak je pretek dlhší ako dve hodiny. Batérie musíme vymieňať podľa spoľahlivých meraní času. V boxe máte samozrejme pripravené ďalšie batérie na výmenu.

61. TECHNIKOU K VÍŤAZSTVU VO VYTRVALOSTNOM PRETEKU Vytrvalostné a dlhé preteky je možné porovnať s vytrvalostným behom na dlhé trate. Aby ste zvíťazili, musíte celý pretek jazdiť rovnakou rýchlosťou a vyhnúť sa zbytočným sporom a rivalite za všetkých okolností. Pri pretekoch sa vyhýbajte všetkým nebezpečným situáciám na dráhe a snažte sa viesť model rovnomernou rýchlosťou.

62. ŠTART Štartovať nemusíte ako vyplašená sliepka. Štartujte kľudne a opatrne, obzvlášť dbajte na prejazd prvou zákrutou, kde sa často odohrávajú prvé nehody. Prvú zákrutu prejdite kľudne aj s tým, že stratíte poradie. Práve na začiatku preteku je veľa nehôd a pretekári zabúdajú na predom určenú taktiku. Prvé dve alebo tri kolá prejdite pomaly. Tým sa ukľudníte, zoznámite sa s traťou a môžete sledovať taktiku ostatných súperov. Ak vás súper vytlačí z dráhy, nerozčuľujte sa, vráťte sa na dráhu a snažte sa dohnať stratu. Aj naďalej dodržiavajte stálu rýchlosť.

63. AKO PREDBIEHAŤ A SÚPERIŤ Tajomstvo úspechu vo vytrvalostnom preteku je v tom, nebyť celý pretek na prvej pozícii. Ak budete vedúcim pretekárom, stále vás bude zaujímať, kto je za vami a či sa pokúša vás predbehnúť. Ak za svojho vedenia nezískate náskok, je výhodnejšie absolvovať väčšiu časť preteku na druhom alebo treťiom mieste. Z tejto pozície môžete sledovať vedúcich pretekárov a čakať na ich chyby, aby ste sa ujali vedenia. Pre nástup k predbiehaniu využite okamžik pred zákrutou, za ňou je dlhšia rovinka.Ak váš model pôjde v pretekoch rovnomernejšie ako modely ostatných pretekárov, máte výhodu v tom, že rýchlou jazdou toľko nevybijete batérie. Rýchle idúce modely musia častejšie do boxu k výmene batérií, a tým ztrácajú. Uvedenými postupmi máte veľkú šancu v preteku zvíťaziť.

64. V ZÁKRUTE ZOSTÁVATE KĽUDNÝ V priebehu preteku na dlhé trate môžete zákruty prechádzať po ideálnej alebo vnútornej strane. Pri prechádzaní po vnútornej strane dochádza ku nehodám a každý, kto sa snaží týmto spôsobom šetriť čas, príde na to, že toto riziko sa nevypláca. Preto zostávajte v zákrutách radšej na vonkajšej strane oblúka, kde je všetko kľudnejšie a prejazd rovnomernejší. Iba v závere preteku a ak máte rýchlejší model, môžete postupovať inak.

65. AKO STANOVÍTE RÝCHLOSŤ PRE VÍŤAZSTVO “Safety first” (isté víťazstvo), to sú zlaté slová pre preteky na dlhé trate. Je zrejmé, že nezvíťazíte, ak vás celý pretek súpery dobiehajú. Niekedy môže byť vyššia rýchlosť po väčšiu časť preteku výhodná, obvykle je ale výhodnejšie v priebehu preteku nešpurtovať, držte sa v čelnej skupine a až v závere preteku predbiehajte súperov.

66. AKO VYTVORIŤ REKORD Na dlhé preteky si pripravíte poznámkový blok pre záznam priebehu celého preteku. Po skončení preteku môžete podľa týchto poznámok v rámci tímu celý pretek vyhodnotiť. Pri tomto hodnotení zistíte, kde ste mali najväčšie časové straty, ktoré kolá boli najrýchlejšie, prípadne s akými batériami bol model najrýchlejší. Z tohoto rozboru môžete stanoviť stratégiu pre ďalší pretek.

67. STRATÉGIA PRE PRETEK Pred každým pretekom si podrobne určte stratégiu, ktorú budete pri vlastnom preteku dodržiavať. Pôjde predovšetkým o:-výber modelu – pre pretek určíte typ modelu s elektromotorom alebo spalovacím motorom, nastavenie prevodu, typ pneumatík, typ tlmičov, typ oleja atď. -poveternostné podmienky a teplotu – už podľa ročného obdobia a klími krajiny, v ktorej sa pretek pôjde, odhadneme poveternostné podmienky a teplotu ovzdušia pri preteku. Podľa toho potom predbežne navrhnete napríklad zloženie paliva, viskozitu použitých olejov atď. Samozrejme definitívne to musíte určiť až pred samotným pretekom. -priebeh preteku – naplánujete si vopred časy na jedno kolo, časy zastávok v boxe, počet zastávok, výmenu vodičov, priebežné poradie svojho auta pri preteku atď.

68. DENNÁ ÚDRŽBA Ak má vaše auto podávať optimálny výkon, je nevyhnutná jeho denná údržba. Pri drobných opravách objavíte skryté vady a opotrebenie. Bez dennej údržby sa výkon vašeho auta môže podstatne zhoršiť.

69. ÚDRŽBA RC ZARIADENIA Váš vysielač aj prijímač, servá a regulátor rýchlosti vrátane zosilovača sú jemné elektronické výrobky. Všetko toto zariadenie po pretekoch dôkladne očistite. Zvláštnu pozornosť pri tom venujte zásuvkám a zástrčkám – kontaktné plochy musia byť vždy čisté. Zásuvky a zástrčky čistite po rozpojení tvrdším štetcom. Ak zistíte zlú funkciu RC súpravy, nepokúšajte sa jednotlivé zariadenia rozoberať a opravovať. Doporučujeme vždy predať toto zariadenie k oprave odbornému servisu, prípadne zaslať priamo výrobcovi.

70. PRERUŠENIE PRÍVODU K ANTÉNE Ak sa prívod k anténe odtrhne priamo pri telese vysielača alebo prijímača, nebudete nikdy zariadenie rozoberať, ale odošlete ho do servisu alebo priamo výrobcovi.Ak porušíte izoláciu, zalepíte narušené miesto vinylovou páskou. Ak ostane anténa odizolovaná, môže dôjsť k jej kontaktu s kovovými časťami modelu a ten sa stane neovládateľným.

71. ÚDRŽBA ELEKTRICKÝCH DIELOV Elektrické diely sú v RC modele životne dôležité, či už ide o model poháňaný elektromotorom alebo motorom spaľovacím. Pred každým použitím musíte elektrické diely dôkladne preskúšať.

72. ELEKTRICKÉ KÁBLE Elektrické káble sú síce odolné v ťahu, ale častým používaním sa môžu zlomiť alebo odtrhnúť od pájkovaných koncoviek. Izolácia sa môže predrieť, ak ležia káble pod modelom alebo v blízkosti jeho pohyblivých častí. Pri modele s NiCd akumulátormi musíme veľmi dôkladne dbať o káble od akumulátorov k motoru, lebo nimi preteká veľký prúd. Každý skrat v tomto okruhu môže zaviniť požiar.

73. ZÁSTRČKY Zástrčky aj zásuvky sa častým používaním uvoľňujú a vzniká nedokonalý kontakt s veľkým prechodovým odporom. Pri údržbe napružíte pružné kontakty v tvare trubičky skrutkovačom, aby ste zlepšili ich kontakt s protikusom.

74. MECHANICKY OVLÁDANÉ REGULÁTORY RÝCHLOSTI Mechanicky ovládané regulátory rýchlosti prenášajú veľké prúdy a v prevádzke so stálym pohybom sa opotrebúvajú ich kontakty.Kovové stykače sa opotrebúvajú veľmi rýchlo, tým sa zhoršuje kontakt, body na regulátore sa opaľujú a vznikajú iskry. Opálené kontakty môžete opraviť jemným brúsnym papierom, ale výrazné opálenie už opraviť nejde a kontakty sa musia vymeniť. Kontakty chránime pred prachom a pieskom. Dbáme na ľahký chod palca a kontakty pravidelne mažeme kontaktným tukom.

75. ÚDRŽBA ELEKTRICKÝCH MOTOROV Elektromotor je dôležitá súčasť elektricky poháňaného RC modelu a intenzívnym používaním sa rýchlo opotrebúva. Stále sledujte správnu vôľu v prevode náhonu, aby sa kolesá nezablokovali. S modelom nejazdite vo vysokej tráve alebo v jemnom piesku, kde môžete motor silne preťažiť alebo aj spáliť.

76. VÝMENA UHLÍKOV A ROTORA Hlavným dôvodom zníženia výkonu motora bývajú zbrúsené uhlíky alebo vadný kolektor. Vysoko výkonné motory sú konštruované tak, aby sa dali rýchle rozoberať, vyčistiť kolektor, vymeniť uhlíky, prípadne vymeniť i rotor, ktorý sa predáva ako náhradný diel. V týchto prípadoch dosiahnete výmenou dielu opäť plného výkonu.

77. ODRUŠOVACÍ KONDENZÁTOR Elektromotory za chodu spôsobujú elektromagnetické rušenie a preto sú motory RC modelov vybavené odrušovacím kondenzátorom, ktorý toto rušenie odfiltruje. Štandardný elektromotor typovej veľkosti 540 má kondenzátor namontovaný v púzdre, čím odpadá nebezpečenstvo jeho uvoľnenia. Výkonné motory majú kondenzátor na kryte. Preskúšajte upevnenie kondenzátora, poprípade ho opäť pripájkujte.

78. ÚDRŽBA DIELOV PODVOZKU Dobre zmontované a fungujúce komponenty podvozku sú dôležitým predpokladom optimálnych jazdných vlastností RC modelu. Podvozok udržujeme trvalou údržbou a kontrolou v čo najlepšom stave.

79. NENÉ A POŠKODENÉ SKRUTKY A MATICE Skrutky a matice sa pri jazdení stále uvoľňujú. Pri náraze sa môžu tiež deformovať alebo zlomiť. Preto je nutné skrutky neustále doťahovať, pokryvené a zlomené vymieňať.

80. ENÉ KOLESÁ A KĹBY Aj keď sú ozubené kolesá a kĺbové spojenia vyrobené z kvalitnej plastovej hmoty, dochádza k ich opotrebovaniu, pretože v priebehu jazdenia sú nepretržite zaťažované. Správne mazanie týchto častí zmenšuje trenie a predlžuje ich životnosť. Ak sa otáčajú ozubené kolesá bez krytu, môžu sa medzi zuby dostať zrnká piesku a iné nečistoty a ozubené kolesá sa môžu zničiť. Skontrolujte si ozubené kolesá a kĺby vrátane ich krytu a poškodené časti ihneď vymeňte.

81. É HRIADELE Po náraze modelu sa môže ohnúť hriadeľ. Aj veľmi málo ohnuté osy a náhonové hriadele spôsobujú v modele vibrácie. Preto vždy po určitom čase všetky hriadele vymontujte a prekontrolujte, či nie sú ohnuté. Kontrolujte odvaľovaním na rovnej podložke.

82. ODENÝ ALEBO OHNUTÝ RÁM/PODVOZOK Rám alebo podvozok je akousi chrbticou modelu, ktorá je vystavená veľkému zaťaženiu. Tieto časti môžu byť po nárazoch poškodené alebo ohnuté. Model kontrolujte tak, že ho umiestnite na rovnú plochu a postupne po krokoch nadvihujete. Ak sa niektoré kolesá zodvihnú rýchlejšie ako ostatné, môžete predpokladť, že sú rám alebo závesy kolies pokrivené. Drobné pokrivenie rámu môžete vyrovnať ohybom v protismere, pri väčších odchylkách je nutné diely podvozku vymeniť. Pri tejto kontrole tiež preverte, či nie sú poškodené okraje otvoru pre uchytenie skrutky.

83. SNÉ DIELY Čapy závesu a riadenia sa môžu pri kolíziach poškodiť. Preto tieto diely pravidelne kontrolujte a prípadne ich vymente. V každom prípade je treba tieto čapy pravidelne mazať.

84. KONTROLA OLEJOVÝCH TLMIČOV Olejové tlmiče pri zvýšenom opotrebení v prachu alebo po poškodení tesnenia stratia tesnosť. Pravidelne kontrolujte olejovú náplň tlmičov a doplňujte olej. Po kolízii skontrolujte, či sa neohli piestne tyče tlmičov.

85. HREBEŇ RIADENIA Stálymi pohybmi, priamym spojením so servom riadenia, vonkajšími nárazmi a pri dlhšom jazdení sa hrebeň riadenia vytĺka. Guľové plastové úchyty na konci spojovacej tyčky sa môžu dlhším používaním vymačkať. Tieto diely pravidelne nahradzujte novými.

86. OPRAVY KAROSÉRIE Oprava ľahko poškodenej alebo prehnutej karosérie v priebehu preteku spôsobí väčšinou viac škody ako úžitku. Plastové diely karosérie opravujte lepením kyanoakrylátovým lepidlom. Pri oprave vkladajte plastové doštičky pre zosilnenie karosérie. Polykarbonátové (lexanové) karosérie nemôžete lepiť, ale musíte použiť lepiacu pásku textilnú alebo so sklpvitým vláknom. Kúskom polykarbonátu a lepiacej pásky môžete napríklad vystužiť prasknutú časť karosérie.

87. DLHŠIA PRESTÁVKA Pri dlhšom odstavení modelu vyberte všetky baterky, odmontujte pneumatiky alebo podložte model tak, aby sa pneumatiky nedotýkali podložky a nezdeformovali sa.

88. NABÍJANIE A VYBÍJANIE NiCd AKUMULÁTOROV Výkon a životnosť akumulátorov sú závislé na spôsobe ich použitia a na zaobchádzaní s nimi. Dodržujte tieto zásady: Nikdy nenabíjajte teplé akumulátory! V praxi sa vždy pri používaní NiCd akumulátory zohrejú. Aby sa nepoškodili, nechajte ich pred nabíjaním vychladnúť. Pred nabíjaním akumulátory úplne vybite! Ak opakovane nabíjate akumulátor, ktorý nie je úplne vybitý, znížite jeho kapacitu aj pri plnom nabití. Pred každým nabíjaním zapojte akumulátor na vybíjacie zariadenie. Ak nepoužívate akumulátor dlhší čas, môžu nastať problémy pri nabíjaní. V týchto prípadoch akumulátor niekoľkokrát za sebou nabite a vybite, aby ste docielili jeho nabitie na plnú kapacitu.


PRETEKÁRSKA DRÁHA 89. KOMBINÁCIA ZÁKRUT A ROVINIEK Vlastnosti pretekárskej dráhy dané usporiadaním roviniek a zákrut. Krátka rovinka medzi zákrutami rôznych polomerov je náročným prvkom na dráhe. Rýchla zákruta, za ktorou nasleduje dlhá rovinka, dráždi nervy pretekárov pri veľkých rýchlostiach. Dvojitá zákruta za rovinkou vyžaduje prudké brzdenie a kladie nároky na dokonalé zvládnutie riadenia.

90. DRÁHA Z POHĽADU PRETEKÁRA Rozdiel medzi skutočnou pretekárskou dráhou a dráhou pre RC modely je okrem iného tiež v tom, že pretekár modelu vidí prakticky celú dráhu. Úseky dráhy vzdialené od pretekára by mali byť jednoduché a priehľadné. Na dráhe sú vzdialené úseky zdanlivo užšie a vzdialenosti menšie. Preto musia byť tieto úseky so širšou vozovkou a miernejšími zákrutami. Výhľad pretekára nesmie byť zakrývaný. Na skutočných pretekárskych dráhach sú často umiestnené mosty a podjazdy i ďalšie prekážky. To nie je možné na dráhe pre RC modely, aj keď takéto dekorácie zlepšia atmosféru a atraktivitu preteku. Pri stavbe a návrhu dráhy dbáme hlavne na to, aby bola prehľadná. Rovný úsek priamo za štartovou čiarou: Pri pretekoch ide viac vozidiel okamžite po štarte vo veľkej skupine a často dochádza ku kolíziam. Z tohto dôvodu je nutné umiestniť za štartovou rovinkou miernu zákrutu.

91. POVRCH PRETEKÁRSKEJ DRÁHY Povrch pretekárskej dráhy by mal byť rovný, s minimálnymi nerovnosťami, bez prachu a piesku. Hrubosť povrchu musí byť taká, aby sa dal ľahko umiť prach alebo bolo možné dráhu pozametať. Naopak na terénnych dráhach môže byť rôzny druh povrchu a prudké stúpania i klesania. Veľké kamene a vysoká tráva však nie sú vhodné pre žiadny druh dráhy. Dôkladné plánovanie povrchu dráhy: Ak nie je dráha umiestnená v zastrešenej hale, je nutné veľmi dôkladne naplánovať jej odvodnenie. Ak je to možné, snažte sa umiestniť dráhu tak, aby jej stred bol trochu vyššie než jej okraje, aby sa vo vnútri dráhy nedržala voda.

92. OKRAJE DRÁHY Okraje trvalo vybudovanej dráhy je doporučené osiať jemnou parkovou trávou, prípadne umelým trávnikom. Oblasť medzi okrajom dráhy a vonkajším priestorom by mal byť mierne vyvýšená. Týmto profilom okolia dráhy znížime možnosť poškodenia modelu, ktorý opustí dráhu. Ak je medzi jednotlivými dráhami malá vzdialenosť, doporučuje sa pozdĺž dráhy umiestniť nízky plot. Ďalšou možnosťou je umiestniť oddeľovacie steny, ktoré však nesmú byť vyššie ako 10 až 15 cm, aby nebránili výhľadu pretekára.

93. STANOVISKO PRE PRETEKÁRA MODELU Pre dokonalý výhľad pretekára je doporučované zvýšenie stanoviska. Môže sa vytvoriť radou väčších bední, stoličiek alebo ložnou plochou nákladného auta. Je logické, že čím je dráha rozsiahlejšia, o to vyššie by mali byť umiestnení pretekári. Z bezpečnostných dôvodov musí mať vyššie stanovisko zábradlie.

94. BEZPEČNOSŤ DIVÁKOV RC modely sa pohybujú veľkou rýchlosťou a ak opustia dráhu, môžu poraniť diváka. Aby ste tomu zabránili, umiestňujte okolo celej dráhy oplotenie vo výške 50cm. RC modely so spaľovacím motorom robia pri pretekoch značný hluk. Túto skutočnosť musíte pri umiestnení dráhy brať do úvahy, aby ste hlukom neobťažovali okolie.

VEĽA ZÁŽITKOV PRI ZVYŠOVANÍ JAZDNÝCH VÝKONOV Stálym zlepšovaním riadenia modelu sa budete snažiť zvyšovať jazdné výkony. Nasledujúce odstavce by mali byť návodom ako zvýšiť výkon. Najdôležitejším faktorom pri stavbe modelu je požiadavka vyrovnaných parametrov. Ak model úpravami stratí stabilitu, nemôžete to považovať za vylepšenie. Vo väčšine stavebníc, ktoré sú na trhu, už výrobcovia jednotlivé faktory – rýchlosť, stabilitu a výdrž – zohľadnili.

95. Z DOSTUPNÉHO VÝKONU VYTVORTE TO NAJLEPŠIE Ak použijete výkonný elektromotor alebo spaľovací motor, môže zvýšené trenie a nevhodný prevod spôsobiť znížený výkon. V optimálnej zostave sa snažte použiť čo najvhodnejšie prevody a znížte trenie na minimum. 96. GULIČKOVÉ LOŽISKÁ Výkon motora sa prenáša ozubenými kolesami a hriadeľami na kolesá modelu. Hriadele a kolesá sú uložené v plastickej hmote alebo v kovových klzných ložiskách. Nahradiť tieto ložiská guličkovými je účinným prvým krokom k zvýšeniu výkonu modelu. Guličkové ložiská sa skladajú z vnútorného a vonkajšieho krúžku, medzi ktorými sú guličky. Pohyb guličiek znižuje trenie a tým aj straty. Ak nahradíte pôvodné ložiská guličkovými, znížite trenie a podstatne zvýšite životnosť. Ložiskové telesá na kĺboch hriadeľov sa dajú guličkovými ložiskami ľahko nahradiť. Pri tejto úprave však musíte model rozobrať. Je preto výhodnejšie ich osadiť guličkovými ložiskami už pri jeho stavaní.

97. ODĽAHČENIE MODELU Odľahčenie modelu je ďalšou cestou ako zvýšiť výkonnosť. Je známe, že pri rovnakom výkone dosahuje ľahší model vyššiu rýchlosť. Odľahčovanie a vyvažovanie dielov: Veľmi často sa odľahčuje vŕtaním otvorov do veľkých plôch, náhradou dosiek trubkami atď. Odľahčenie a vyváženie ťažkých a rotujúcich dielov zvyšuje veľmi výkon. Avšak aj odľahčovanie má svoje medze a nemalo by v žiadnom prípade znížiť pevnosť dielov a celého modelu. Model je už od výrobcu vyrobený tak, aby bol v normálnej prevádzke odolný voči nárazom. Neuvážené odľahčenie a zmenšenie pevnosti jednotlivých častí karosérie môže viesť k neopraviteľnému poškodeniu modelu. Pre väčšinu medzinárodných pretekov je predpísaná minimálna hmotnosť modelu. Preskúšajte si hmotnosť svojho modelu a zistite si dopredu podmienky pre prípadný štart. Pri modeloch Tamiya jazdiacich Tamiya Cup však nie sú povolené odľahčenia podvozku odvŕtavaním ale len odľahčenými dielmi od firmy Tamiya.

98. NÁHRADA DIELOV Z ĽAHKÝCH KOVOV Na trhu je veľké množstvo dielov z ľahkého kovu (hliník alebo titán). Na bežnom RC modele je veľké množstvo rôznych skrutiek a iného spojovacieho materiálu. Ich náhrada z ľahkých kovov nie je problém a zníženie hmotnosti po tejto výmene býva veľmi výrazné.

99. OCHRANA MOTORU PRED PREHRIATÍM Výkon elektromotoru a spaľovacieho motoru sa prudko znižuje, ak sa motor prehreje. Prehriatím sa môže tiež trvale poškodiť. Ako opatrenie proti prehriatiu sa doporučuje použiť hliníkové chladiče, ktoré zaručujú veľmi dobrý odvod tepla.

100. ZLEPŠENIE ZÁVESOV KOLIES Na závesoch kolies sa používajú rôzne systémy tlmičov, ktoré majú za úlohu pohlcovať energiu pri nárazoch. Jednoduché pružinové tlmiče môžete zdokonaliť doplnením olejovými tlmičmi. Pre niektoré typy modelov sa používajú iba olejové tlmiče.

101. RÝCHLE A ÚČINNÉ RIADENIE Plynulé a rýchle riadenie by malo byť vo výbave každého výkonnejšieho modelu. Na trhu je veľké množstvo servoriadení s vysokým otáčavým momentom a špeciálne riadiace servá s veľkou rýchlosťou prestavenia riadenia.

102. ZVÝŠENIE TUHOSTI A SPOĽAHLIVOSTI PODVOZKU RC modely sa pohybujú rýchlosťou 30 až 80 km/h a sú vystavené neustálym vibráciám a nárazom. Ak chcete od modelu vysoký výkon, musíte udržiavať podvozok a všetky jeho časti vo veľmi dobrom stave. Zvyšovanie výkonu vyžaduje i zväčšenie tuhosti modelu.

103. PODVOZOK Podvozok je základom celého modelu. Základová doska musí byť z extrémne pevnej, sklovytými alebo uhlíkovými vláknami vystuženej plastickej hmoty.

104. HRIADELE A KĹBY Vzhľadom k nadmerným nárazom sa hriadele a kĺby často poškodia či ohnú. Ak použijete náhradné diely z kvalitnejšieho materiálu, získate vyššiu pevnosť a rovnomernejší chod. Kardanové kĺby mávajú menšie tendencie k zadreniu a prenášajú rovnomernejšie a účinnejšie otáčavé momenty.

105. ZVYŠOVANIE VÝKONU Namontovanie motoru s vyšším výkonom by malo byť posledným krokom k zlepšeniu výkonu vášho modelu. Po dôkladnom doladení a vystužení podvozku a jednotlivých častí využije model tiež zvýšenného výkonu motora.

106. POUŽITIE MOTORU S VYŠŠÍM VÝKONOM Na trhu je množstvo rôznych elektromotorov a spaľovacích motorov s vysokým výkonom. Vyhľadajte vhodný typ podľa veľkosti vášho modelu. Niektoré motory sú určené pre špeciálne použitie: napr. pre rovné, veľmi rýchle dráhy alebo naopak pre dráhy terénne. Niektoré elektromotory používajú špeciálne vinuté rotory ako náhradu v sériovo dodávaných motoroch. Touto náhradou dosiahnete tiež zvýšenie výkonu. Zmena elektromotoru, prípadne spaľovacieho motoru vyžaduje vysoký stupeň vedomostí a preto sa nedajú doporučiť každému.

Späť na Návody

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť